Tämän yksittäisen brittiherrasmiehen väitetään vaikuttaneet pariisilaisten viinimakuun enemmän kuin nykyiset trendibaarit yhteensä.
Ranskan viiniteollisuus on briteille enemmän velkaa kuin mitä moni sammakonsyöjä tohtii myöntää. Esimerkiksi Bordeaux oli keskiajalla kokonaista kolme vuosisataa brittien hallinnassa. Jäljet ovat syvät ja sen koomminkin rakkaan vihollisen loppumattoman janoinen vientimarkkina on taannut ikonisen alueen vaurauden.
Ranskalaisilla on yleensä tekemistä niellä myös väitteet että britit keksivät sampanjamenetelmän selvästi ennen Dom Perignonia, tai että juuri saarivaltion kauppamiehet kehittivät nykyistä vastaavan kovia paineita kestävän pullon.
Ranskalaisia ei liioin kauheasti hymyillytä, kun heille toistaa Winston Churchillin kuuluisan sodanaikaisen sitaatin: ”Muistakaa, hyvät herrat, emme taistele pelkästään Ranskan puolesta, vaan myös Champagnen!”
Yhtä väitettä useimmat viinejänsä tuntevat Pariisilaiset eivät kuitenkaan kiistä: peribrittiläinen Mark Williamson on onnistunut kaivamaan Ranskan viineistä esiin piirteitä, joita he itsekään eivät olleet osanneet arvostaa.
– Aloin tuoda esille Rhônen viinejä jo 35 vuotta sitten kun kukaan ei noteerannut niitä, Mark Williamson ottaa kunnian vastaan hieman vastahakoisesti. – Mutta toin kyllä viinejä muualtakin maailmasta, sellaisia joilla oli jonkinlainen tarina tai olemassaolon oikeutus.
Baari on tosiaan perustettu jo 1980, ja konsepti on yhä sama: tutustumisen arvoisia viinejä pääasiassa Ranskasta laseittain ja pulloittain. Tunnelma on tyylikäs, mutta ei hienosteleva.

– Viinissä on kysymys jaetusta elämyksestä, sanoo WIlliamson, – sosiaalisesta vuorovaikutuksesta.
Tällä hetkellä trendi on Williamsonin mukaan kohti yksilöllisempiä viinejä. Hän on vastikään palannut Barossa valleystä, ja hämmästelee paikallisen rieslingin hienoutta.
– Muutenkin kaikki jauhoivat koko ajan balanssista ja terroirista, hän äimistelee. – Taistelu Parkeria vasten on ilmeisesti voitettu!
Williamson on tullut kuuluisaksi myös toista kautta. Hän alkoi varhaisessa vaiheessa tuottaa baarinsa markkinoimiseksi vuotuisia bottle artiksi ristittyjä taidejulisteita, joista on tullut oma villityksensä. Hienon tammibaarin vastapäätä roikkuu mm. yksilö, jonka kuvitus on kuuluisan julistetaiteilija Cassandren.
Ne ovat makua toisessa muodossa, hän määrittelee, – eräänlainen visuaalinen ilmaisu siitä mitä lasissa on.

Upeaa sarjaa voi tutkia ja tilata osoitteessa williswinebar.com/