Antti Rinta-Huumo ja Juha Berglund tuovat koko Viini-lehden puitteissa kertyneen kokemuksensa tuoreeltaan perustettuun verkkokauppaan.
Mitä viiniasiantuntemukseen tulee, tuskin kukaan suomalainen voi haastaa Berglundia ja Rinta-Huumoa (pääkuvassa). Dynaaminen duo tuntee viinin niin sanotusti kehdosta hautaan: Berglundilla on tunnetusti Bordeaux’ssa oma viinitila Château Carsin, jonka kellarimestarina Rinta-Huumokin työskenteli aikanaan muutaman vuoden ajan. Parivaljakko käy joka vuosi läpi kaikki Alkossa tarjolla olevat viinit ja arvioi ne Viinistä viiniin -oppaassaan. Rinta-Huumo tunnetaan Berglundin kustantaman Viini-lehden kirjoittajana, viiniarvioijana ja kouluttajana, ja hän on myös lehden osakas.
– Kyseessä ei kuitenkaan ole Viini-lehden verkkokauppa, täsmentää Rinta-Huumo.
Verkkokauppaa pyörittää erillinen virolaisyhtiö, rakkaan monopolimme vuoksi juridinen rakenne on sama kuin esim. toisaalla näillä sivuilla esitellyllä viinitkotiin.comilla. Viinikellarin valikoima on Berglundin ja Rinta-Huumon maistama ja hyväksi toteama. Valtaosalla tuotteita on maahantuoja Suomessa, joiden avustuksella tuottajien valikoimaa voidaan hyödyntää kaupassa paremmin.
– Tavoitteenamme on päästä tarjoamaan kuluttajille tuottajien erikoisuuksia ja pieniä eriä, tarkentaa Rinta-Huumo.
Viinejä on kerrallaan tarjolla muutama sata, mutta valikoiman on tarkoitus elää suhteellisen tiiviissä tahdissa. Viinikellari.com ei kilpaile Alkon kanssa, vaikka joitain monopolin tilausvalikoiman tuotteita saattaa olla tarjolla.
– Etuna on toimitus kotiovelle ja ehkä muutamaa euroa edullisempi hintakin, perustelee Rinta-Huumo.
Viini-lehden parissa kertyneestä kokemuksesta todistaa myös sivuston raikas, selkeä ja positiivisessa mielessä kaupallinen yleisilme.

Niille, joiden viinikiinnostus on edennyt sellaiseen pisteeseen, jossa Alkon valikoima tuntuu ahdistavan tutulta, viinikellari.com on varsin tervetullut tulokas vaihtoehtojen joukkoon.