Tämän päivän vaihtoehto Alkolle: viiniboxi.fi

Tuore verkkokauppa yhdistelee edeltäjiensä parhaita puolia tavalla, joka osuu ajan hermoon.

– Istuttiin kerran nuorempien kavereideni kanssa kahvipöydässä, muistelee Kari Rekola, jolla on kolmen vuosikymmenen kokemus elintarvikkeiden ja viinin kaupasta. – Sanoin että heittäkää nyt tuoreita ideoita viinin myyntiin, koska oma asiakaskuntani alkaa olla yhtä iäkästä kuin minä itse.

Rekolan kolme kaveria ottivat haasteen vastaan ja nelikko alkoi etsiä uusia tapoja yhdistää tarjontaa kysyntään.

Rekola oli tutkinut nettikaupan perustamista jo kaksi vuosikymmentä aiemmin. – Meillä oli rahoituskin valmiina, mutta olimme selvästi liian aikaisin liikkeellä, sanoo Rekola. – Käyttökelpoisia kaupankäyntialustoja ei ollut olemassa, ja logistiikka oli haasteellista, erityisesti kotitoimitus.

Kari Rekola, vasemmalla, ja Viiniboxin ’nuorisoketju’ Niklas, Jan ja Sebastian. Nelikko on ainutlaatuinen yhdistelmä pitkän linjan viinikokemusta ja nykytekniikan mahdollisuuksien tuntemusta.

Viiniboxi.fi:n valikoima on jaettu nimen mukaisesti kuuden pullon laatikoihin, jotka edustavat selkeää teemaa, esim. Ranskaboxi, Uusi Maailma -boxi tai Jouluboxi. Laatikoiden sisällöksi on valikoitu pieniä läpileikkauksia niiden edustamasta teemasta tai maasta. Iso osa konseptin houkuttelevuutta liittyykin kokeilemiseen ja uusien tuttavuuksien löytämiseen. 

Toinen pilari on hintalaatusuhde. Esimerkiksi Ranska-laatikko sisältää punaisen ja valkoisen viinin Bordeaux’sta, Burgundista ja Languedocista. Punainen bordeaux on rodukas cru bourgeois, valkoviini erittäin klassinen 100 % sauvignon blanc. Punainen burgundi on Alkon valikoimaan tottuneelle silmiä avaava herkku, ja alueen valkoisia on edustamassa peräti premier cru -tason chablis. Languedocin edustajat ovat molemmat inspiroivan voimakkaita ja raikkaita, niiden tuottaja Paul Mas onkin vastikään valittu vuoden eurooppalaiseksi viinitaloksi The Wine Enthusiast -lehden toimesta. 

Viiniboxin sisältä nousevat tuotteet osaavat esitellä itsensä sivistyneesti. Verkkokaupan seuraava askel on viinin ja ruuan kytkeminen reseptien kautta – kannattaa siis pitää Rekolaa ja kumppaneita silmällä.

Kaikki laatikon tuotteet aivan loistavia ruokaviinejä vähän parempaankin pöytään, vastaavista saisi Alkossa maksaa yli parikymppiä, joistain selvästi enemmänkin. Isoin laatikon piristävistä uutuuksista onkin keskimäärin 15 euron hinta per pullo. Hyvää viiniä edullisesti ei ole ilmiö, johon tässä maassa olisi totuttu.

Ihmeen takana ei ole sen kummoisempaa arvoitusta kuin huolellinen tuotteiden metsästys ja maltillinen hinnoittelu. – Jos Alkokin tinkisi 50 % myyntikatteestaan, suomalaiset saisivat keskimäärin puolet parempaa laatua, vertaa Rekola.

Viiniboxin tuotevalikoima on suunnattu viinin ystäville 35 ikävuoden molemmin puolin. – Ihmisille, jotka ovat löytäneet oman makunsa, mutta joilla on myös uteliaisuutta ja kiinnostusta löytää uutta. Kun viiniboxin valikoimasta on löytänyt suosikkinsa, voi tilata laatikollisen pelkästään lempiviiniäänkin.

Kolmas tekijä, joka nostaa konseptin tähän päivään on asioinnin sujuvuus. Tuotteet on helppo ostaa ja maksaa, ja tilausten käsittely tapahtuu käytännössä välittömästi. Toimitus tulee tällä haavaa Matkahuollon kautta kotiovelle tai lähimpään noutopisteeseen. Keskimääräinen toimitusaika on nyt 5–7 päivää, mutta logistiikkaa kehitetään sitä mukaa kuin volyymi kohenee.

Huolellinen ajatustyö ilmenee myös varsin kouriintuntuvasti – palvelun kuuden pullon viinilaatikossa on nerokas kantokahva, jonka nelikko on itse kehittänyt. Kahva tekee boxin liikuttelusta käänteentekevän vaivatonta niin kuljettajalle kuin asiakkaalle.

Mutkatonta ja maistuvaa siis, vähän niin kuin viinitkin. – Viini on pohjimmiltaan yksinkertainen asia, muistuttaa Rekola, – Jätämme turhan hifistelyn suosiolla toisille.

 

5/5 tähteä, ekaa kertaa kaikki toimii, helppo käyttää, selkeä, hauska, kiva ostokokemus, viinit tulivat ällistyttävän nopeasti ja olivat juuri niin hyviä kuin luvattiin.

– Tyytyväinen asiakas